מסדות מחקר באזורים מדבריים

מרבית מוסדות המחקר בעולם פועלים באזורים שאינם יובשניים. מספר מוסדות המחקר והלימוד הפועלים באזורים יובשניים הוא קטן יחסית, וקטן עוד יותר הוא מספר המוסדות העוסקים באקולוגיה של החיים בסביבות יובשניות ומדבריות.

 

ארגון האוניברסיטאות העוסקות בחקר אזורים יובשניים

בשנות ה-90 הוקם ארגון גג שמטרתו שיתוף פעולה בין כל מוסדות המחקר המתמקדים בחקר אזור יובשניים, ושמו GNDRI (GLOBAL NETWORK OF DRYLAND RESEARCH INSTITUTES) 

הארגון כולל 16 מרכזים ברחבי העולם, אחד מהם בישראל (המכונים לחקר המדבר באוניברסיטת בן-גוריון). חלק מהמרכזים מציעים תוכניות לימוד לתלמידים לתארים מתקדמים, וחלקם עוסקים במחקר בלבד, או בתשתית לחוקרים המתארחים במרכז. לא כל המרכזים עוסקים בחקר ״מדבריות״, חלקם עוסקים גם בחקר אזורים יובשניים או תופעת המדבור.

מוסדות אלה אינם פונים אל הציבור הרחב, אלא לחוקרים או לתלמידים לתארים מתקדמים, ולפיכך תוכניות הלימוד שבהם נמשכות לרוב מעל לשנה. בנוסף לכך תכניות הלימודים והמחקר שלהם נועדו רק לציבור בעלי מיומנויות אקדמיות גבוהות בתחום.

מפה של מוסדות הקשורים במחקר באזורים יובשניים. ישראל מיוצגת על ידי המכונים לחקר המדבר באוניברסיטת בן גוריון

 

מכון הידע המדברי האוסטרלי

מכון ידע המדבר האוסטרלי (DKA) היא רשות סטטוטורית שהוקמה בשנת 2003 וממוקמת במרכז אוסטרליה ליד אליס-ספרינגס, במטרה לעודד ולהקל על למידה, מחקר ופיתוח כלכלי וחברתי בר-קיימא במדבר. DKA מאמין שיש פוטנציאל גדול בקרב האנשים, המקומות והידע במדבר.

DKA הוא ארגון ארצי ללא מטרות רווח אשר הפרויקטים שלו מתמקדים באנרגיה מתחדשת, מנהיגות מדברית, חדשנות דיגיטלית ומחקר מדברי.

המכון מפעיל מספר תכניות לימודים שמיועדות ברובן לקהל מקומי, ובגלל ריחוקו הרב מאירופה וארה״ב הוא אינו מאפשר לקהל בינלאומי גישה לתוכניות הפועלות בו

 

המכונים לחקר המדבר בישראל

עם הקמתה של מדינת ישראל הוכר הצורך ללמוד על הנגב שתופס כ- 65% משטח המדינה והוא ברובו שומם. התייחסות בימים אלו הייתה ל-״בעיה״ שיש לתת עליה את הדעת ולא אל פוטנציאל.

ב- 28 לאוקטובר 1957 הוקם ביוזמתו של דוד בן-גוריון תחת משרד ראש הממשלה, “המכון לחקר הנגב” שמוקם בתחילתו בבאר שבע.
לרגל חנוכת המקום כתב בן-גוריון:

נראה לי כי בעשרת השנים הבאות יעמוד פיתוח הנגב והדרום במרכז פעילותה ודאגותיה של מדינת ישראל. רק באזורים אלו יש קצת מרחב הנעדר, הנעדר לגמרי בצפון ויש מקום בו להתיישבות נוספת רבתי בנוייה גם על חקלאות ומרעה וגם על מלאכה, מכרות וחרושת…..
האוניברסיטה בירושלים, מכון הטכניון בחיפה ומכון ויצמן ברחובות ואנשי החמ״ד ואנשי מדע הנמצאים מחוץ למוסדות אלה, עשו לא מעט להרחבת ידיעותינו על טבע ארצנו…
אולם רק אנשי מחקר ומדע אשר ישבו בשערו של הנגב ויתייחדו על ימיהם את מרחבי הנגב, מתוך התבוננות מתמדת וביניסויים ובחינות בלתי פוסקים בשטח הדרומי רחב-הידיים של מדינתנו בחיק האדמה, בים המלח, ויעמדו על ברכת השמים והשמש ומרומי האוויר, המעריפים אוצרות אין קיץ של אנרגיה, טל, רוחות וקרני ברכה ההולכים לאיבוד באשר אין אנו יודעים עדיין כיצד להשתמש בהן למען הפרחת השממה. מכון הנגב יפענח כתב-סתר של הטבע באזור זה, ויתן בידנו את מפתחי הפעולה להפריח השממה ולשנות סדרי בראשית… “

המכון לחקר הנגב התקיים ופעל עד לשנת 1973 בה הוא הפך להיות חלק מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. לאורך השנים השתנה שמו של המכון לאחר שעבר להיות חלק מאוניברסיטת בן-גוריון ל-״מכונים לחקר המדבר״. המכונים ממוקמים כיום בקמפוס האוניברסיטה במדרשת בן-גוריון שבאזור שדה בוקר.

במסגרת ״המכונים לחקר המדבר״ הוקם בית הספר הבינלאומי ללימודי מדבר שממוקם בקמפוס אוניברסיטת בן-גוריון במדרשת בן-גוריון. בית הספר ללימודי מדבר מציע לימודי תואר לתלמידי מאסטר ודוקטורט בתחומים הקשורים ללימודי מדבר. בית הספר אינו מפעיל תוכניות המוצעות לקהל הרחב או לאנשי מקצוע.

 

מכון ערבה

מכון הערבה ללימודי הסביבה, הינו מרכז אקדמי שהוקם בשנת 1996 וממוקם בקיבוץ קטורה בערבה הדרומית.

המכון פועל תחת המוטו “לטבע אין גבולות” ומבקש להכשיר וליצור רשת של מנהיגים סביבתיים במזרח התיכון וברחבי העולם. תוכנית הלימודים היא תוכנית בינלאומית המורכבת בכל סמסטר משליש סטודנטים יהודים-ישראלים, שליש סטודנטים מהעולם הערבי ושליש סטודנטים בינלאומיים מכל רחבי העולם.

חלק מתוכנית הלימודים של המכון כוללת קורסים בנושאים הקשורים למדבר ואקולוגיה מדברית. המכון פונה בעיקר לתלמידי תואר ראשון ושני.

דף הבית של אתר האינטרנט של מכון ערבה

 

מרכז דעת מדבר

מרכז דעת מדבר הוקם בשנת 2019 במטרה לאסוף, לעבד ולהפיץ ידע הקשור בחיים בסביבה מדברית. חלק ממטרותיו הוא לטפל בפער הידע שנוצר בין מחקר מדעי מתמשך בתחומים הקשורים למדבר, לבין היעדר ממשק המנגיש ידע זה לציבור. מעבר לכך קיים ידע רב אשר אינו נצבר במוסדות אקדמיים, אלא אצל בעלי מקצוע ומומחים שונים, שדורש איסוף והנגשה.

מרכז דעת מדבר ממוקם באזור הר-הנגב, ומאפשר העברת הידע לציבור הרחב באמצעות ספרייה דיגיטלית מקוונת וסדנאות המוצעות לאורך כל השנה לאנשי מקצוע, סטודנטים במכללות, תיירים אקולוגיים, מקבלי החלטות והקהל הרחב.

הסדנאות שמועברות על ידי המרכז מועברות בעברית או באנגלית. זהו מרכז בינלאומי ראשון מסוגו המאפשר לימודי מדבר לכל הציבור מישראל ומהעולם.