מהו מדבר

כשליש משטח היבשה של כדור הארץ הוא מדברי, ולדברי האו”ם, מתגוררים בו יותר ממיליארד אנשים (או בערך אחד מכל שבעה אנשים על פני כדור הארץ).

מדבריות נוצרים בכל מקום בו כמות המים הזמינה לצמחים קטנה מן הנדרש לגידול, וכפועל יוצא מכך יש במקומות אלה מיעוט צומח, וקטן גם מגוון בעלי החיים.

החיים בסביבה המדברית מאלצים את היצורים להתאים עצמם לחיים במדבר. באותו אופן, גם חיי אדם במדבר מותנים בהתאמות לחיים בסביבה הזו שהיא כל כך רחוקה בתנאיה מהאופטימום.

 

היכן נמצאים המדבריות בעולם

מדבריות יש בכל שבע היבשות, והסיבות להיווצרותם שונות. המוכרים לנו יותר הם מדבריות הרצועה הסוב-טרופית (ובכללם הנגב והסהרה) החמים, שנוצרים כתוצאה מאוויר חם ויבש המתפשט מקו המשווה צפונה ושוקע. אוויר יבש זה מביא לעליה באידוי וירידה בכמות המים הזמינים בקרקע וכך נוצר מדבר.

מדבריות בעולם נוצרים גם מסיבות נוספות, כמו למשל מדבריות הנוצרים לצד
זרמי מי אקיינוס קרים המגיעים מהקוטב הדרומי וסוחפים את הלחות הרחק מהיבשה (למשל מדבר נמיב ביבשת אפריקה ומדבר אטקמה ביבשת דרום אמריקה), או מדבריות הנוצרים בצל רכסי הרים גבוהים יחסית המונעים מענני הגשם להגיע, ובכך הופכים שטחים גדולים לצחיחים (למשל מדבר יהודה המוגדר מדבר בצל גשם).

לא כל המדבריות הם חמים ויש גם מדבריותֿ קרים. מדבריות קרים נמצאים באזורי רמות גבוהות (למשל מדבר גובי במונגוליה), או באזורים הרריים (למשל מדבר לדאק בצפון הודו), וכן באזורים בהם יש קפאון-עד בקרקע.

מדבריות חמים וקרים

Maulucioni, based on a previous work by Beck, H.E. et al. 2018 [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]

 

מהם אזורים יובשניים

אזורים יובשניים הם אזורים שבהם המשקעים מאוזנים על ידי אידוי המים מפני השטח וכתוצאה מכך נוצר מחסור במים.

תוכנית האו״ם העוסקת באיכות הסביבה (UNEP) סיווגה אזורים יובשניים (Dry Lands) לארבע קטגוריות בעלי מדד צחיחות של פחות מ- 0.65. שתי הקטגוריות האחרונות מוגדרות סביבות מדבריות
● dry sub-humid lands (אזור יובשני)
● semi-arid lands (ספר מדבר)
● arid lands (מדבר)
● hyper-arid lands (מדבר צחיח)

מפת אזורים צחיחים בעולם

UNEP-WCMC (2007)

 

גידול האוכלוסיה והקשר למדבר ולהגירה

אוכלוסיית העולם צומחת (קצב הגידול נע סביב 1.08% לשנה), בעוד שהמשאבים עליהם תלויה האנושות לא גדלים, אלא אפילו פוחתים. זה מכיוון ששינוי אקלים וגידול האוכלוסייה העולמית יחד הופכים אדמה יצרנית לארץ מדברית.

אזורים יובשניים ומדברים נוכחים יותר במדינות מתפתחות מאשר במדינות מפותחות. דבר זה דוחף להגירה של האוכלוסייה באזורים היובשניים במדינות מתפתחות לאזורים שאינם יובשניים במדינות מפותחות ובכך מגדיל משמעותית את הלחץ על האזורים המפותחים. הגירה שכזו גם קיימת בתוך מדינות בין אזורים יובשניים למרכזי הערים.

 

ישראל כאזור יובשני

מרבית שטח ישראל, למעט חלקים קטנים באזור הצפון, מוגדר כאזור יובשני (dry sub-humid lands). אזור שפלת יהודה וחלקים מהנגב הצפוני מוגדרים כספר-מדבר (semi-arid lands) והנגב המרכזי והדרומי וכן רצועת הערבה מתחלקים לשני חלקים: הר הנגב וחלקים מצפון הנגב מוגדרים arid lands וחלקו הדרומי והמזרחי (הערבה ודרום הנגב והרי אילת) מוגדרים כ-hyper-arid.